اندر فواید مگس!

حالا صدای همه درمیاد که مگه مگس هم فایده داره؟ بابا مگس که همش ضرره. اصلا این جونور چرا خلق شده؟

اما باید خدمتتان عرض شود که بعله مگس  فوایدی دارد. آن‌ هم فواید بسیار جالبناک. باور ندارید ادامه‌ی داستان را بخوانید:

 

تازگی‌ها عادت بدی پیدا کرده‌ام که در موقع رانندگی و یا علافی در ماشین بی‌اختیار رادیوی ماشین را روشن می‌کنم. گرچه بیشتر برنامه‌های رادیو مفت نمی‌ارزند و فقط وقت شنونده را تلف می‌کنند ولی گهگاه برنامه‌های جالب‌انگیزناکی در میان آن‌ها یافت همی‌شوند”  نثر قرن پنجمی“ که گوش جان سپردن بدانها خالی از فایده نیست. از جمله برنامه‌ی علمی ’ تیتر درشت‘ که از رادیو جوان موج اف‌ام صبح‌ها ساعت 9 پخش می‌شود. مهمان برنامه‌ی امروز دکتر میراب‌زاده بود که درباره‌ی لارودرمانی صحبت کرد که خلاصه‌ی آن به عرض می‌رسد:

 لارودرمانی روشی است که در آن از لارو (نوزاد) حشره‌‌ای موذی ، سمج ، لج در‌آر و همچنین مفید به نام مگس برای درمان زخم‌های عفونی و خطرناک استفاده می‌شود به این شکل که تخم نوعی خاص از این حشره یعنی همان مگس‌های سبز متالیک خوشگل( که اسم علمی‌اش را نمی‌دانم ولی فقط در محیط‌های طبیعی زندگی می‌کند و در خانه‌ها یافت همی‌نشوند دنبالشان نگردید) پس از استریل شدن در محل زخم قرار می‌گیرد. لاروها پس از تولد شروع به تغذیه از میکروب‌ها و مواد چرکی ترشح شده از زخم می‌کنند و جالب این‌که با سلول‌های زنده هیچ کاری ندارند. میکروب‌ها در معده‌ی این جانور نابود می‌شوند و بزاق حاوی موادی است که به بهبود زخم کمک می‌کند. پیشینه‌ی این روش به مصر باستان بر می‌گردد ولی در دوره‌ی معصر پس از رواج آنتی‌بیوتیک‌ها این روش به کلی منسوخ شد تا اینکه در سال 1987 یک دانشجوی حشره‌شناسی در آمریکا در پژوهش‌هایش به مطالبی درباره‌ی این روش درمانی برخورد و جذب آن شد و پس از پایان تحصیلات در این رشته به تحصیل در رشته‌ی پزشکی پرداخت و در دو رشته‌ی طب گرمسیری و طب عفونی تخصص گرفت و این شیوه‌ی درمانی را دوباره زنده کرد و به گسترش آن پرداخت. به تازگی به همت همین آقای دکتر میراب‌زاده و دوستانش این روش درمانی در ایران هم راه‌اندازی شده و مورد استفاده قرار گرفته و ایران را جزو 21 کشور دارای این تکنولوژی قرار داده. این روش در درمان عفونت‌های حاد و خطرناک به خوبی پاسخ داده و عوارضش هم کمتر از درمان با آنتی‌بیوتیک است.

 

من که نظرم درباره‌ی مگس عوض شد و از امروز با دیده‌ی احترام و ستایش به این موجودات سمج نازنین نگاه می‌کنم.احتمالا تا چند سال دیگر در دبستان‌ها به جای فواید گاو را بنویسید موضوع انشا به فواید مگس را بنویسید تغییر خواهد کرد.
 حالا هی با مگس‌کش و پیف‌پاف به منقرض کردن نسل این حشره‌ی مفید بپردازید.

نظرات 2 + ارسال نظر
سعید چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 12:35 ق.ظ http://yohahahaha.blogsky.com

دوست تازه سلام.خوبی؟
من یه داستان کوتاه در وبلاگم نوشتم.خیلی ممنون می‌شم اگه ۷ دقیقه وقت بگذاری و اوون رو بخونی.

شهرام شریفی چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:37 ب.ظ http://medicin.persianblog.com

ممنون از پرداختن به موضوع شیرین لارو درمانی در وبلاگتون.
جهت اطلاعات بیشتر به وبلاگ ما در آدرس بالا مراجعه کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد